Dalam Diam (3)
was posted at 00:19 with 0 comments
"ok adek,hari ni mama ambil cuti supaya boleh hantar adek.let's go..." kata Pn.Qistina penuh bersmangat.Wan mengikuti kata-kata ibunya tanpa sebarang bantahan.perlahan-lahan dia memasuki proton wira milik ibunya.


Hari yang amat menggerunkan bagi Wan Shuhaida yang tidak biasa berpisah dengan ibunya.Dia akan melangkah ke UiTM untuk meneruskan pembelajarannya.Semasa dalam perjalnan,Wan teringat peristiwa yang amat menyakitkan hati dan menyedihkan ketika ayahnya pergi meninggalkan mereka sekeluarga.
Peristiwa itu perlahan-lahan muncul di layar matanya....

-FLASHBACK-

"abangg..abanggg!!!!!  awak tak kasihan ke dengan anak-anak awak ni!!! mereka masih perlukan awak!!!!" kata Pn.Qistina dalam nada merayu.Dia mengejar suaminya dari belakang untuk bercakap secara bersemuka dengannya.
"ahhhhh!!! pduli apa aku dengan mereka!!!!! kau kan ada.Pergilah jaga mereka!!!!"marah encik Wan Muhammad Hadi dengan galak sekali.Sekali lagi Puan Qistina memaut tangan suaminya yang kejam itu.
"kenapa awak jadi macamni???"soal Qistina sedih.Air jernih mencurah-curah jatuh dari kelopak matanya yang mulai sayu.
"knapa aku jadi camni kau tanya??kenapa aku jadi camni?????hahahaaaaa.....ITU SEMUA GARA-GARA KAU!!GARA-GARA KELUARGA KAU DENGAN AKU!KALAU MEREKA TIDAK MEMAKSA KITA BERKAHWIN DULU,TIDAKLAH JADI MACAM BEGINI!!!!!"kata Wan Muhammad Hadi seperti orang gila.Dia meludah moset rumah mereka.
Qistina berasa tersangat-sangat sedih.Dia dengan beraninya berdepan dengan suaminya lalu mnmpar pipi En. Wan Muhammad Hadi dengan kuat.

"pakkkkkk"bunyi telapak tangan Qistina menapak di pipi Wan Hadi.Wan Muhammad Hadi agak terkejut dengan tindakan isterinya.
"berani-beraninya kau menmpar aku!!!! kau pikir kau sapa haa??? kau pikir kau sapa haa betina KEPARAT!!!!.." encik Wan Muhammad Hadi menampar kembali pipi Qistina berkali-kali sehingga pipi Qistina bertukar warna ke warna merah dan berdarah.Wan Muhammad Syaedz,abang Wan yang tidak tahan melihat perlakuan ayahnya itu mulai campur tangan.Dia menarik tangan ayahnya supaya ibunya tidak dipukul lagi,namun apakan budak berumur 14 tahun seperti Syaedz untuk melawan lelaki dewasa berumr 38 thun?.Wan Hadi seperti sudah hilang kewarasan.Kini Syaedz pula menjadi mangsa keduanya.
Wan Nur Fatihah sedih mlihat keadaan keluarganya.
Dia melirik ke kiri,terlihat olehnya abangnya yang sedang dibelasah teruk oleh ayahnya yang boleh dikatakan 'gila' dan apabila matanya melirik kearah sudut ruang tamu rumahnya,terlihatlah olehnya ibunya yang sedang terduduk tidak bermaya.
Sebelum pergi menyelamatkan keadaan,Teha sempat berpesan kepada adik bongsunya Wan Nur Shuhaida...

"dek,,akak nak selmatkn mak dan abang..adek tunggu sini ya...duduk diam²...klau ada apa² yang terjadi,adek cepat² selmatkan diri ya...  insya-allah,,kita semua akan selamat..  ^_^...jangan berani-berani datang dekat dengan papa tu ekk :)" Teha memberikan harapan yang tak pasti kepada Wan Nur Shuhaida....hanya senyuman yang cukup hambar dapat dihadiahi oleh Teha yang berumur  10 tahun ketika itu kepada Wan yang baru sahaja menjangkau 8 tahun.
Dengan penuh keyakinan dan keberanian di hati,Teha melangkah mendekati ayahnya yang sedang sibuk membelasah anak lelakinya sendiri.
Sewaktu Teha mulai menghampiri ayahnya......

"kenapa?!ko nak kena jugakkah???"
Fatiha panik dengan suara garau ayahnya yang berupa ugutan.Otaknya ligat berfikir,,apa yang patut dia buat seterusnya.Ayahnya semakin mendekati dirinya.Sungguh bengis rupanya...seperti orang gila pun ada.
Tanpa membuang masa,Teha mengambil pasu yang berdekatan dengan dirinya lalu melempar Wan Hadi.Wan Hadi terjatuh natijah terkena pasu kaca itu.Melihatkan keadaan Wan Hadi seperti itu,Teha pun memanfaatkan keadaan itu untuk membalas dendam.
Diambilnya pasu lain yang terdapat di rumah mereka lalu dipukulnya tekuk Wan Hadi berkali-kali.Dia pula yang menjadi seperti orang yang tiada akal.Memukul ayahnya dengan rakus sekali.

"bukk~bukk~~bukk~"

"INI UNTOK MAK AKU!!!!  ~bpukkkkkk~~~~~~ ......  INI UNTOK ABANG AKU!!!!!  ~bpukkkkk~~~~~~~...... .DAN INI UNTOK AKU,ADEK AKU DAN APA YANG TELAH KAU BUAT KEPADA KELUARGA AKU!!!!!!!!!!!!!  ~bbbbbppppphhhhhhhhhhkkukkkkkqqqqqqssssssccccc~~~~~~~"
"chhhhehhhhcccngggg~~~~"
Pasu itu menjadi kaca tembeling.Kaki Teha luka meluka apabila terpijak pasu yang sudah menjadi tembeling.Namun,kesakitan itu sudah tidak berasa kerana sakit di hatinya lebih perit berbanding kesakitan tatkala tembeling melukai dan menghiris kulit kakinya.

****

Tanpa disedari,air mata Wan mulai mengalir.Sekejam-kejam mana pun Wan Muhammad Hadi,namun,Wan Muhammad Hadi tetap bapa kandung nya.Tapi,dia tidak menyalahkan sesiapa pun dalam hal itu kerana dia tahu allah memang sudah berkehendakkan ayahnya.Dia cuma mampu memaafkan dan menyedekahkan al-fatihah agar armahum bapanya aman di alam sana.Selepas kejadian itu,kakaknya,Wan Nur Fatihah lebih banyak mmbisu daripada sebelumnya.kata doktor,Wan nur fatihah masih trauma dengan apa yang telah melanda dirinya.Ini kerana,buat pertma kali dalam sejarah hidupnya dia membunuh seorang insan.Lebih-lebih lagi,orang itu adalah darah daging nya sendiri.






"adek" "adekkkk...."  "adeeeekkkkk..........." Panggil Pn.Qis berkali-kali kerana penggilan pertamanya tidak memberikan sebarang respons dari Wan.
Wan tersedar dari lamunannya. Dilihatnya orang yang memanggil namanya..
"mama...." sepatah kata meniti di bibir merahnya.
"ya..mama di sini sayang...  kenapa adek nangis?? siapa bagi adek sedih ni?" soal pn. Qistina khuatir dengan sikap anaknya yang berubah secara drastik.
"takde la ma....takda yang buat adek nangis...juz habuk masuk kat dalam mata adekk" bohong Wan sekadar untuk menyejukkan hati ibunya yang tercinta. Senyuman manis terukir di bibirnya dan di balas lagi dengan belaian mesra seorang ibu beserta senyuman yang memaparkn betapa tulusnya kasih pn. Qistina sebagai seorang ibu yang misali kepada permta hatinya yang tercinta.

"kita dah smpai dek..jum..tmnkan mama daftarkn adek." Wan sekadar mengangguk tanda setuju dengan cadangan ibunya.Wan mngikuti ibunya kluar dri kreta proton wira berwarna perang  milik ibunya.Setelah selesai hal pendaftaran,Wan masih lagi mengikuti ibunya dari belakang.

"ehh....adek tak pergi simpan barang-barang adek tu ke???" soal ibunya yang kehairanan melihat anaknya yang masih mengikutinya dari belakang.
"ma....adek nak ma etman adek kat cni..adek takut ma..."

"adek x bole takut..adek kena b'lajar cara mendewasakan diri.. cuba tengok along dan angah,kalau mreka boleh,adek pun boleh....." pn.Qistina mmbrikn semangat kepda anak bongsunya itu.
Wan mengangguk.Selepas itu,dia tidak lagi mngikuti ibunya.Wan tunduk lantas berlalu dari situ menuju ke arah asrama perempuan.


********************************************


"eyh...pa kata kita berkenalan la dluwk...x best ba lau kita x knal antra stu sma lain...kau sapa nma???" kata seorang gadis yang berloghat sabah kepada seorang lagi anak gadis dihadapannya.(yalah,,takkan hantu?xD) Wan cuma merenung sayu kepada 3 org roommates nya yang tengah syok berbual.

"aku??? owhh...nama aku Nabila.Kamu semue boleh call Nana :) ..." Nana memperkenalkan dirinya.

"saye pula Chung Mui Li. My freinds n my family owez col me lili..heheheee.." jelas seorang gdis berbangsa cina.

"klau akuu tu,,pnggek jak aku jejonk.Namaku tu Zulaikha"
Setelah mengenali antara satu sama yang lain, 3 ank dara sunti itu pun trus berbual rancak tanpa menyedari kehadiran Wan Nur Shuhaida di situ.
Sedang asyik Nana mendengar cerita jejonk,dia tiba-tiba terpaku melihat Wan yang dari tadi duduk di atas katil tanpa ada sesiapa yang menyedari.
Terbit rsa d htinya ingin mnyapa roommates nya yg dri td mmbisu.Nana trus b'dri mninggalkn jejonk dan lili.kakinya menapak  mnuju ke arh wan yg mc t'duduk kaku d katil asrama.

"eh awa,,jom la join ktorang...  " ajak ema smbil t'snyum mnis ke arh wan.

lili dan jejonk trut mngatur lngkah mndkati Wan dan Nana.

"ya ba...sini la kau sma kmi... .ko pn ndak da kwn..bilang kakak ku kan,susa tu lau xda kwn d tempat baru..."pesan jejonk.

"ya....she's right.mm,,y not u tell us what is ur name and what should we call u..." pujuk lili pula,

stelah d pjuk dan dpujuk,Wan akhirnya stuju untuk berkumpul dgn room mates nya.

"k! nma sy Wan Nur Shuhaida.. pnggil wan je la erh,,,hihiii..."
“lau pnggil Shuhaida bole kea???”soal Nana dgn pipinya yang sengaja dikembungkan.
“ya wha....  cute lg lau Shuhaida..hehehee....  kan dluwk mungkin la kann..ko slalu d panggek wan-wan—wannn...di  sini,org bru,p’sekitaran bru,nma pnggelan pn mstila bru...”sokong jejonk.
“cets.... hmmm,,,,k,,,, tp,,bg pndek la ckett..hheheee...x knla korang sume nk pnggil2 sye.....   'shuhaida....shuhaida.......’ terbelit lidah koank kang..eheheeee.....”
hmm,,ya,,she’s rite....  klau kita call dy...mmhhh....mhh ...shu? Or shuhai?   or maybe nur???” cadang lili
familiar sangat tu..... apaakta.....   haa!!! Aida??? “
“alaaaa...korang ni.... semangat nmpak wat nma aku..heheeheeeee” Wan geli hati mlihat telatah rkannya.
“hahhahaaaa....tp jonk,,,,aQ rsa cdngan kau ok la.... Aida...Aida.......hehhee” ujar Nana pula.
yup...hye Aida!! Nice to meet u..  ^___^” ujar lili gmbira
Wan Cuma melirik ke arah jejonk,lili dan ema yg sprti bru shja brtemunya.seketika kmudian,dy mulai b’suara “hmm....jejonk...pa kte..kau gak change nme..... hodoh la nme kau tu.....hahahhaaa”


“eeee....'medap'..ko mengolok akuu yaa....  xP”
“haa??? 'medap'??? Pe tu???”soal Nana ingin tahu.
“medap tu p’kataan yg selalu diguna di skul ku dulu... 'medap' tu mcm,,,keenakannya kau atau,,, kesukaannya kay...naaa..kau blum dengar lg olokan kami lau org tu berlagak.!!” Jejonk begtu bersungguh-sungguh mncritakan tentang loghatnya dulu d sbh..
“ apa meyh ‘BERLAGAK’ dlm bhsa kau??? “ soal lili
“TEREP” jelas jejonk ringkas.

“haaaaa ‘TEREP’??????? "   Lili,Nana dan Wan bgtu trkjut....sederam itu,mreka trus ktawa terbahak-bahak....

“pelik sungguh laaa...ahahhaaaa” wan mc mnahan tawanya.
“hahaaa...bru tau ka Aida???hahaa”jejonk trut ktwa

“eh..back to our topic...  so,,nak change nem zulaikha ni jd apa meyh???’soal lili
“ape lgi.... ju la...eheeehehee ayu ape.....” cadang wan

~ahaahhhahhaaaaaa~

Nana,jejonk,wan dan lili trus b'bual rncak hinnga pkul 2 pg.

***********



Dalam p'jlanan mnuju dewan taklimat,wan dan rkn sbiliknya smpat lg b'bual-bual.mreka brmpat kni bgai isi dgn kuku wlaupn bru shari b'knalan.
antra ke tiga-tiga rkn wan,wan mrasakn bhwa jejonk la yg pling mesra alam,pelawak,hyperactive dan x segan untuk mncritakn bnyak crita yg mnarik kpda mreka.kekadang, mreka akn trtawa sprti org tak b'akal tatkla mndgr crita yg amt mnggelikn hti.Bkn crita yg dpt mnrik hti mreka,ttpi gelagat jejonk yg kebudak-budakkan itu yg mnrik p'htian.
lili pula seorang yg agk pmalu dan krg fasih b'bhasa melayu.Nmun dlm pndngan wan,lili seorang yg baik dan peramah.mnakala Nana pula adalah shbat sjati shidup smati wan krna antra mreka smua,Nana la yg pling caring n agk garang+tegas.

sdg mreka galak b'bual,,,,,,



"wan...two...three...four...five.............." kdgaran suara bbrapa org bdak lelaki yg mngira sprti bdak-bdak tdika.
"wan two three four five six seven eight nine ten....  "

"eh..kita juz ada 6 org je la....ahaahahaaaaaa......"
"cmpur la yg empat lg ni....kahkahkahhh..."

"woiii...mengolok nmpakkkkkk" ujar jejonk yg mraskn bhwa dy yg mnjd bhn lawak.Wan hnya mndiamkn dri tatkla jejonk tgh b'perang mlut dgn seorang teruna yg amt dknalinya.

~knapa la dy ni sukaaaaaaa sgt mngacau haa????~ ujar wan d dlm hati.

"ju...dah la tu...x gne ckp dgn org mcm dy ni...." wan akhirnya berbicara.

"wuu.....  misss wan 2 3 dah b'ckp la...  wow..hahahaaa"

Nana,lili dan jejonk t'kjut.tidak sangka pula mreka Wan Nur Shuhaida yg sbnarnya tgh d usha olh mreka b'enm..


"Jr!!!!  sy xde kcau awa,,awa jgn la kcau sy la!!!  >.<*"

“huhhh??? Aida??kau knal mamat senget ni ke???” soal Nana ingin kepastian.
“haaa????? ‘AIDA’ ?? xP” ketawa genk lelaki itu trus meletus

“ha a...dy knalll sgt dgn aQ.... aQu ni kan kwan baik dy...of couz la dy knal..x mngkin dy x knal kottt...heheheee” Jr pula yg mnjwab p’tnyaan Nana.
Kmudian,kmpulan bdak llki itu trus ktwa t’bhak-bhak.
~memerli la tuuu~

“Jr....  npe awa x pnah LENYAP dri hdup sye????  X bole ke awak lnyap wlau utk sktika pn jadilahh...  “ tnpa d sdari,wan tlah mnuturkn kata-kata yg menyentuh hati Iskandar.

“ ~ mngpa dy ckp mcmtu...apa dy bnci t’amt kat aQ???~ “ terbit ungkapan yg sayu d dlm hti Jr tatkla mndgar kata2 wan td...
Wlaubgaimnapun,dy ttp mmbranikn drinya utk mlawan kmbli kta2 wan.

“suka hati aQ la.....  ape ko ingt UiTM ni bapak kau pnya kaa???? xP” Jr yg baran trus mngeluarkn kta2 trsbut.Hti wan syu skali lg tatkla mndgr p’ktaan ‘BAPAK’....wlaupn kata2 itu berbaur ejekan,,namun ckup utk mmbuatkn dy sedih tatkla tringat kmbli pristiwa lma.



Air mata wan mengalir tnpa dsedari.Perlahan-lhan jtuh dri mata dan terus mngalir d pipi gebunya.
“ehhh...Aida..Aida..pesal ko ngis ni????” soal Nana risau mlihat wan yg tiba2 mnangis.

“ko tgk.....ko c ngis suda kwnku!!! Sial ba kmu nii!!”marah jejonk.
“urrrgghh????  Kmi mnta dri dulu....sorreyyyy....” pinta azani.

what happen to u?????”soal lili.
“nothing...juz habukk....... mreka tu bwa habuk la.....x cuci bju kott..eeheehheee”gurau Wan utk mnyenangkn hti rknnya.

“eh......Aida,kau knal ke meka tu????”
“knal sgt2.....”sayu ucapan Wan
‘‘siapa la kunuk....”soal jejonk.
“spa lg lau bkn meka,genk Jr.tp sparuh je aQ knal.....yg lain tu ntah jin dri mna.....”terang wan
“sapa la yg ko knal tu Aida???kc knal la....jd snang kmi pnggil dan buat nma olokn.....JEJONK BHA INIYH...eh...Ju bha iniyh..”

“ehehehheeee...hmmm,,yg pkai bju biru tu,Musliadi Bin Aziz...pkai bju hijau dan pkai topi,Azani Bin Yusran......pkai bju merah,Muhammad Fardiyan..yg gna baju hitam paul smith tu..........yg dok mngata aQ td tu,,,nma dy Muhammad Izhar Iskandar Bin Azhar......tp ktorang slalu pnngil dy Jr je.....”

“dui naaa...nma pnuh ba bilang,,,tp xpala....jdi snang trus......mmm” jejonk brfikir sjenak sebelum meneruskan kata-katanya.” C musliadi c lidi,,,c azani yusran,,,mmm,,siapa suruh pkai bju ijau........ambek mu... biawak x byar yuran...c fardiyan,mcm sotong ku tgk....bantut kali ya........  c sotong laa......c  Izhar ni yg susa ni.... apa yaaa.....”

“pa susa....bg je troz c nasi kandang...hambek ko..kahkahkahhh...” cadang Nana.
Wan dan lili trut ktwa..
****

“hai wan two three!!!! Ceria nmpak....” perli Mus’

“ingt nma dorang msenk2 ka??”bisik jejonk

“ingat..”bls wan scra mmbisik.

“ya hai lidi ^___^”wan memblas sapaan musliadi

~haa????Lidi????~

“mus’.....nma ko mus’....musLIaDI...hahahaaaaa” fardiyan memegang perutnya lalu tertawa terbahak-bahak.
“kurang asam....”
“eh????sotong???pehal ktwa???lawak sgt ke???? Tgk kwn awa c biawak x byar yuran tu....diam je....sopan eyh.....”sampuk ema

Fardiyan dan azani geram krana mreka tlah dkenakan oleh wan dan rakan-rakannya..



“eleh...c miss wan two three ni....... mrepek je ko cipta nma...x msuk langsung...!!” Jr tersengih-sengih.
“hmm....  ye ke nasi kandang??? Ape yg x msuk kndang lg???”soal wan kmudian tersenyum memndang Jr.

“ape?????ape ko pnggil Aq????” soal Jr yg klihtan agk mrah dan sedikit terkejut..dy mndkatkn sdikit mukanya dgn wan.

~zupppppp......~ wan tergamam.
“eyh..eyh.....pe ko nk wat ni?????  Jauhkn muka kau dri aQ la......  bnyk org tgk....”wan kelu
“aQ hnya dktkn je mka aQ dkat muka kau...bkn nk kiss kau pn........ tupun nk tkutt....hahaaa!! prngai cmni nk perli aQ..hehhhhh” dengus Jr.Dia memandang sekeliling...


erkkk?? 0.0......---gulp----  ~

~bnyk yg memandang~

Jr sedar akhirnya.Rupa-rupanya,tnpa dy sdari....dy tlah memegang bahu wan dan jarak mreka brdua kurang dri 5 inchi....btul-btul sprti .... warrrgggghhhhhhh!!!!
~xP~

“huhh???ahh....woy !! pe pndang2???  aQ xde pape la dgn budak ni!!!!!”mukanya berubah...merah padam. Jr mnjdi malu dan serba salah...dgn pantas dia mengangkat kaki dri situ dikuti geng-geng nya.


~kenapa pulak disangkutkan perkataan 'ada apa-apa' ??? apa kaitannya 'ada apa-apa' dengan 'tak ada apa-apa' dalam hal ni??~

Labels:


« Older posts | Newer posts »