Dalam Diam (1)
was posted at 00:17 with 0 comments
“assalammualaikum.....”sapa seorang budak lelaki yang memakai baju uniform sekolah pengawas lengkap, lengan panjang digulung sampai ke siku.Tiba-tiba sahaja dia memasuki kelas 4 perdagangan.
Wan agak terkejut kerana budak itu masuk secara mengejut selepas memberi salam.Dia ingatkan budak itu ingin menjalankan tugas yang norma dijalankan oleh para pengawas iaitu ‘spotcheck’.
Yang lebih meyakinkan Wan membuat andaian bahawa dia hendak menjalankan kegiatan spotcheck tu apabila dia berjalan menuju ke meja mus’, budak nakal kelas mereka..

~setapak-dua tapak~
Namun yang menghairankan,budak lelaki itu boleh pula tertawa besar ketika sampai di meja Musliadi.
“macam orang gila...” kata Wan sendiri tanpa menyedari kehadiran Fauziah di situ atau lebih dikenali dengan nama panggilannya ‘papau’ .
“heyhh...lau dy dgr kau cakap dia camtu,,nahas la kau...dia lebih jahat dri Musliadi tu tauu...”Papau memberikan nasihat kepada Wan tanpa diminta.
“owhh..takutnyeee..haahhh..i care what? What i care???sememangnya kau kenal dia ka pau???” soal Wan dengan penuh tanda tanya.Bagaimana pula kawannya itu tahu budak itu jahat dripada Musliadi yang pada pandangan Wan memang lagi teruk dari setan.
“mmg la kau x kesah...xde yg suruh kau kesah pun.... ;) ..ha’a....
aQ knal la dy tu psal la aku bole gitau ko camni.......emmm,,kau kenal tak Siti Ros Aisyah?? Budak kelas 5 Ekonomi tu?? Alaaaa....yg slalu jmpa Mus’ kat kelas ni...aQ rse meka ade pape laa..ehehheeee”
“mane-mane laa..nk ade afair or xde..bknnye aku mak meka berdua ni...bukannya aku penjaga mereka berdua ni nak ambl kesah pasal mereka berdua..haaaaa...
kau teruskan cerita kau tu...jgn merapu bebanyak..pagi-pagi cmni jgn mgumpat!!”
“alaaaaa...ye laa...yelaaaa..haaaa dia tu lahhhh......” Papau tidak dapat meneruskan kata-kata nya kerana wan terlebih dahulu menyatakan pendapatnya yang tidak masuk akal.
“haaa..di tu GIRLFRIEND budak tu kee??? Tau ex???” bibirnya dmuncungkan ke arah Iskandar.
“ehhh??? Ke situ plak dy......hahaaaa” Papau seakan-akan mengetawakan Wan yg seperti kanak-kanak riang.. mahu meneka pun,, x masuk akal....
“hmmhhh.....aku teka je laaa......haiyh habess tu???lau bkn GIRLFRIEND dy,,,apanya la ???” perkataan GIRLFRIEND’ sengaja di tekan.
“aaa,,Ros’ tu,,adek kembar x seiras Jr..”papau akhirnya menyelesaikan segala persoalan yg berlegar-legar di minda Wan Shuhaida.
“oooooo.....bru aku athu...tp apasal muka mereka tak sama???” wan menanyakan soalan bodoh kepada Fauziah.
“aishh...pesal la kau ni banyk tanya.... dah nma kmbar tak seiras..konfem la x same......umur,mak bapak dan tarikh lahir je yang same........heheheeeee........”papau ingin menyelesaikan lagi soalan Wan.
 “tak laaa.....tapi selalu nye wlaupun tak seiras,,msti ade rupe mereka tu yang same siket-siket kann,,,ni  tak..ye laa..dua-dua hidung mancung...kening tebal,,,tp Ros’ ptih melepak,,abg dy hitam cket...pastu,,adek dy takla tinggi sangat....abang dia tinggi.....adek dy pnya muke mcm org cina...abg dy x...”Wan menanyakan soalan yg sukar utk dijawap oleh papau mahupun semua makhluk ciptaan Allah.
“haiyh..mne la aku tau...bkn aku pncipta budak dua ekor tu..........hmmmhh,,,mesti kau kata muka Jr lg elok dri Ros’ kan....”
“haa??elok??? emmm,,tengok dulu......errr,,elok dri segi mane tuuu pau????”
“hmmmm errr...errr”kata-katanya terputus. Lidah Fauziah kelu untuk berkata-kata...menyebutkan satu  patah perkataan pun susah.dia cma menggigit-gigit jarinya shaja.
“ape hmm,,errr,,,,errrr?? aku tnya ni,,jawap laaa...” Wan tidak berpuas hati dgn respons yang diterimanya dari Fauziah.
“aishhh....aku belum habis cakap lg kau dah nak mnympuk..mcm pndai sgt!!! ..haaaaaa
Izhar Iskandar tu kannn....mmm,,Izhar Iskandar tu kacak kan....huhuuu!!! dah la nsem,pandai,ada style,baek..ahahaaahaaa..jejaka idaman para gadis la katakan....” Fauziah teruja.
“ieeeehhhhhhh..nak muntah aku.......eh,,dia tu mcm org gila tau tak?? Haaaa,,dy tu BUKAN  jejaka idaman para gadis ok!!! “ Wan kelihatan tidak puas hati.dia mnyatakn kata-katanya tadi dgn nada yg agak tinggi.
“oiii makcik..ckp tu bia perlahan tauk!!! Eyhh..kau pnya DNA ni laen kottttt...tu psal tak minat dia!!!” Fauziah  tergedik-gedik membela Jr.
“cetsss,,ye la tu...atau kau tu yang dah nak gila mcm dia tu???? Heyhh,,,Adi sixth sense tu jauh lagi ncem tauk....... Adi tu bru la jejaka idaman para gadis......” wan berkhayal.
“bnyk la kau pnya Adi...x abes-abes adi...adi....adi...adi......” balas Fauziah yg meluat dgn sikap Wan.mengapa tidak,,Wan sering membanggakan Adi,adi,adi,,,, tu je...bkn reti nk minat kat laki lain...ntah-ntah bila kahwin nanti pun memilih,...nak kahwin dengan lelaki mirip Adi gak...


“Mus’!!! bak cni buku tu....aku nak pnjam....habes sejarah ni,,aku pulangkn...aku lupa bawa buku sej laa hari ni...” pinta Jr.
“bukan aku punya tu Jr..silap-silap,singa betina tu akan mengamuk.....” balas Mus’ smbil menjeling Wan Shuhaida yang tengah 'bergosi'p dgn Fauziah berdekatan tempat duduknya.
“elehh..tupon nk tkut.......... bagi masuk zoo karang singa betina tu baru dia tahu....” Jr mengutuk Wan.
"hahhaaaaa..... bagi masuk ZOO????hahahaahahahahaahaahahahahhhahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa"

Derai ketawa mereka semakin memuncak sehingga menarik perhatian isi kelas.
“uhhmm,,,,,sorry,,,,,mmm,,weyh owner book ni.....aku pinjam ok.... nanti aku bagi balek.........” kata Jr smbil mengangkat buku  yang dipinjamnya  dengan tujuan untuk memperlihatkn pemilik buku tu bahawa dia ingin meminjamnya.
Wan memerhati buku sej yg brada di tangan Jr dengan baik.
~eyhh,,mcm knallll......~
“whaaa buku aQ tuu!!!” wan menjerit marah kerana Jr membawa pergi bukunya.

1 step....2 step....3 step away..........

“tunggu!!! Heyyy!! Kau nk bwa lari buku aku tu kemana haa???” soal Wan kepda Jr dgn prasaan marah.
~deyh,,,enaknya meminjam~
“urgghhh??.....
bwa ke klas” selamba Iskandar menjawap.
“amboi!! Banyk cntik muke kau!!!!hbes tu,, aku nk blajar gne pe??? Gna kaki kau??? xP...”
“berfikir la sdkit cik adik oii...takkan la gune kaki aku...gune la mata tok mlihat,telinga untuk mendengar,otak utk berfkir dan menyimpan maklumat..faham???”Jr akhirnya memusingkn badannya sekali  untuk melihat Wan Shuhaida yang setia berada dibelakangnya dari tadi.
“adoii.....bagusnya dehh,,,kau fkir tu buku mak kau ke??tu bku aku !!! xP..x maluuu >.<!!!”
“so???”
“aku taknak bagi ko pinjam!!!!!! >.< ”
“kedekutt!! Tahi hidung masenn!!!! Haji bakhil!!!!” iskandar mengutuk Wan dengan  bersungguh-sungguh.
“dehh,,bkn maen sodapp~~~~ g ko dok mngata aku......bwekkk....” Wan menjelirkan lidahnya ke arh Jr.
“eleh,,aku pn x hdap la nk amek bku kau ni!! Apasal kau marah sgt haa??bukan aku nk ambl pn,,aku nak pinjam je....”
Wan mencebik pura-pura tidak kisah.
“boleh tak?? Ya..ya..ya..ya.........” rayu Jr lalu mengorak langkah menghampiri wan.
“mm,,baek...memandangkan masa SEJ dah tamat,,kau pnjam la dulu.....tapi janji,,,,jangan bagi hilang okeyp!!!!!!!
Kao bawa pulang la skali,,sok bagi blek...” Wan sengaja menyuruh Jr membawa pulang bukunya kerana tidak mahu pulang dgn beg yang berat.Kalau esk tak jadi masalah krana esok subjek tak banyak.Lagipon esk mmg wajib la ckgu-ckgu mreka pergi mesyuarat.
“huhh?? Apa-apa la,,janji dapat buku ni.... k thx...”


******
“assalammualaikumm” ucap seseorang dari luar pntu pagar rumah Wan.Selepas tu,kedengaran bunyi bell d bnyikn.

“emmhh,,,,,spe g ni???mne ade orang rumah ni...tp,,..knapa ade lg ye org nk cri meka......pastu aku la yg kena.... kurengss...” rungut Wan sndri.Dy ingtkn orang yg datang kerumahnya tu ingin mncri mama,angah atau along nya.Maklumlah dia kan tak ramai kawan..kalau ada pun yang nk datang minta izin dia dulu.

Pintu dikuak oleh Wan.Kelihatan seorang teruna yang rambut punk sengal semacam di depan pintu pagar .
“sape lagi ni??dia nak ape ni?? Mm,,, bismillah......”


Wan semakin dkat dgn bdak lelaki itu..
~eyh,,mcm knal..err..darimana dia tahu rumah aku ni??~


“apasal pandang-pandang aku cenggitu??ade yang pelik ke??” tanya Iskandar  separuh  mnjerit kpda Wan yg asyik memandngnya seperti barusan melihat manusia.Wan semakin menghampiri pintu pagar lalu mmbuka nya sdikit.

‘’haa??? mm,,takde..takde..err..pasal awak datang sini???” soal Wan yg masih memerhatikan setiap gerak geri Jr.

"haiyh,,aku nak bagi balek buku kau laaa..nak pe lagi...."balas Jr malas.
"owh...emm,,awak kate esok,,nape pulangkn hari ni?????”soal wan lg

"eh minah ni..kau yang kata esok,,tapi aku kate hari ni.....”

"ish,kite tanya pun nak marah kea???"

"ada ko nmpak aku marah cik ONE TWO THREE??? edehh
bnyk songeh la plak...ambek ni cpatt!!! aku nk gerak ni!!!!!"
kata JR malas.

''uhm???takde..takde..takde..."
~jhatnya mamat ni...~   wan bermonolog dalaman.
"apa yg baiknya dy ni??? sah papau ni dah sowt" sambung Wan sekadar berbicara di dalam hati.
JR yang hairan melihat peri laku Wan terus melambai-lambaikn tangannya di hadpan wajah Wan.Serta merta Wan tersedar.

"aaaaaaiyhh...  lau nk mlmbai pn,jgn la kat dpn sy...   hmmmhhhh"

"huhh???"

"bila dah jauh,baru lambai ok ^^" beritahunya riang.

"erk? o.O..... apa kena dengan minah ni????? aku just nak sedarkan ko dari terus pandang-pandang aku la bodoh...... lain macam je aku tengok ko pndang aku terus..."

"haaa??? hmm..dah la..bye..malas nak bertekak...  ^^" Wan menamatkan perbicaran.Selepas mengunci pagar rumah,dia pn mengatur langkah masuk.

"ehh...WAITTT!!!!"
Wan tersentak mendengar suara serak-serak basah yang mengarahnya untuk berhenti dari terus malangkah.

"huhhh..."Wan pun memusingkan kepalanya sedikit ke arah suara tadi.

"lau aku tak bwa buku,,,....aku boleh pinjam kat kau lagi tak??"pinta JR tersengih-sengih.Wan akhirnya turut memusingkan tubuhnya sekali menghadap iskandar.

"mmmm???  awak takde buku ke???"soal Wan

"bkan takde,,tapi aku ni kadang-kadang terrr..lupaa"bohong iskandar.

"owh...ehmm..boleh-boleh-boleh...tapi,, tak janjiyyy.."

"huhh??apesal lak??"

"awa kan 5 EKONOMI, sy ni PERDAGANGAN,, so,,jadual x sme,, nanti ade hri jadual x sme,,, cmne???" wan kemudian tunduk melihat beberapa ekor semut yg sdng bkerjsama mngangkat mkanan yg masih tersisa dikawasn rmahnya. “hmmmm rjinnye semut-semut tu” wan tersenyum sendiri tnpa mnyedari kehadiran iskandar.


"bak sini jadual ko???"pinta iskandar.Anak matanya tidak lekang dari terus menerus memandang wajah Wan.

"huhh?? watpe???" Wan tersedar dri lamunannya.

"pinjam je laaa...."

"sekejap erhhh" kata Wan lalu masuk ke isi rumahnya mngmbil sesuatu....

(5 minit selepas itu.....)

"haaa... ni..." Wan menghulurkan slembar krtas yg diambil dari dalam rumahnya tadi kepada iskandar.

"dess..lamenye...naek lenguh lutut ni" desis iskandar.dy menghela nafas pnjang.

"owh..mm,,ni dy.... sy dah siap slinkn awa g tau! ^^"

"haa...cantekkkk..!!! lov u 'baby'!!!  hahaaa" kata iskandar tanpa segan silu.Ank matanya tidak terlepas dari memandang salinan jadual wktu yang d hulurkn oleh Wan sebentar tadi.

"haaa???"Wan pelik."mengapa jr kata dia suka aku???siap gelar aku 'baby' lg tu....mmhhh"

Tanpa disedari,Iskandar telah meninggalkan perkarangan rumah Wan dengan menaiki sebuah motosikal jenis Honda Wave.Wan menjungkit bahunya setelah kembali ke alam realiti..xD

p/s:sorry kalau ada perkataan kat sini guna shortform..nanti saya update k..
thanks for reading blogger ^^

Labels:


| Newer posts »